Historia stylu

Wielebny mnich ADATO urodzony w 1426 roku na początku panowania HSUH CHUHG z dynastii Ming, był twórcą PAK HOK - stylu kung fu białego żurawia. Ten styl kung fu pozbawiony jest fantazyjnych ruchów i wszystkie wzory ruchów rąk są proste i praktyczne. Przodkowie ADATO byli koczownikami YUE SHU w prowincji CHIKG HAI . ADATO jako wielki talent sztuki wojennej wkrótce ze swoim szczepem wyemigrował do Tybetu. W Tybiecie ADATO był wyświęcony na mnicha. Został on uczniem wielebnego GOHGUT. ADATO spotkał się tam z utalentowanym starym mężczyzną z Tala, który nauczył go egzotycznej techniki sztuki wojennej "DINAR" - prawdopodobnie sztuki wojennej połączonej z hipnotyzmem. ADATO będąc ambitnym, nie był zadowolony z tego co już osiągnął. Rozpoczął więc intensywne studia i poszukiwania których celem było stworzenie własnego stylu. Chcąc to osiągnąć zamieszkał w górach gdzie prowadził samotne życie, dzięki czemu mógł rozmyślać i badać zasady buddyzmu, nie tracąc, czasu na zajmowanie się zwykłymi, codziennymi sprawami. Po spędzeniu w górach pewnego okresu czasu, ADATO "zaprzyjaźnił" się z małpami i żurawiami, które oswoił przez dokarmianie ich. Małpy, żurawie i ADATO żyli w harmonii. ADATO nie przypuszczał, że te dwa gatunki zwierząt mogłyby zainspirować go do stworzenia własnej sztuki wojennej. Pewnego razu ADATO zobaczył białego żurawia leniwie wygrzewającego się na słońcu, gdy nagle dzika małpa wyskoczyła z pobliskiego lasu i zaatakowała żurawia, próbując schwytać ptaka za skrzydła. Żuraw był zaskoczony, ale zdołał uniknąć ataku małpy i w rewanżu swoim długim dziobem zaczął dziobać małpę. Wybuchła gwałtowna walka. Małpa, która normalnie jest uznawana za zwinną i żywą nie sprostała żurawiowi. ADATO obserwował walkę bardzo uważnie. Był zafascynowany kunsztem walki pokazanym przez małpę i żurawia. Walka trwała zaledwie chwilę, a już małpa zaczęła zdradzać objawy zmęczenia. I wtedy, nagle z szybkością błyskawicy żuraw dziobem uderzył w oko małpy, która wydała gwałtowny okrzyk bólu, a krew zaczęła płynąć z uszkodzonego oczodołu. Małpa wzięła nogi za pas, by schronić się czym prędzej w lesie, skąd przyszła. Na początku ADATO po prostu obserwował walkę, nie myśląc o niej. Ale gdy zaczął obserwować ją uważnie, zauważył, że oba zwierzęta używają różnych metod w walce, a ich technika była systematyczna i dokładna. Ruchy białego żurawia były szczególnie nieuchwytne, unikał on każdego ataku małpy, obojętnie jak szybko ten je czynił. Po obserwacji ruchów obu zwierząt w czasie walki ADATO wymyślił system technik uderzeń pięścią, W rezultacie wielu doświadczeń i praktyki styl PAK HOK (biały żuraw) kung fu zaczął przybierać realny kształt. Po dalszych dokładnych badaniach i analizach "teorii oktaw" teoria dla tego stylu kung fu została ustanowiona. Opiera się ona na podstawie układu ruchów zwanego jako t 8 pięści, a postaw, 8 układów palców, 8 uderzeń dłonią (Jej krawędzią), 8 chwytów, 8 kopnięć. ADATO użył tych podstawowych "wzorów ręki" do sformułowania trzech form boksowania zwanych: technika oktawy latającego żurawia, technika oktawy formy NILAD i technika oktawy formy DOLO. Duch. tego stylu sztuki wojennej oparty był na czterech cechach charakteru Chińczyków: CHAN (bezlitośnie), SHAN (nieuchwytnie), CHUAH (przechwytywanie, udaremnienie). Nadał on także nazwę dla tego stylu: LIOH ROAR (ryczący lew). Przyjął taką nazwę, by podkreślić swój dedydujący wkład w jego stworzenie. LOGUTWUH zmienił tę nazwę ponieważ był zdania że nazwa "ryczący lew" jest trochę zbyt zarozumiała i zbyt zachęcająca do niekończących się walk. Był on także zdania, że technika oktawy formy latającego żurawia była ruchami całego systemu i dlatego nazwa PAK HOK (biały żuraw) była najbardziej odpowiednia. Podczas końcowych lat panowania dynastii Ming, LOGUTWUN spędzał wiele czasu i podejmował próby" aby udoskonalić i uprościć sztukę, której nauczył się od swego nauczyciela. W wyniku tego zreorganizował cały system i przerobił formy boksowania w: 10 TAI CHI (absolut), LIAHG YI (dwa symbole yin i yang),

SAN CHAI (niebo, ziemia, człowiek), SZU HSIANG (cztery pochodne figury powstałe z yin i yang), WU HSING (pięć minerałów - złoto, drzewo, woda, ogień, ziemia), LU HO (sześć współrzędnych), CHIU HSING (siedem gwiazd), PA KUA (symbol ośmiu diagramów), CHIU TZU (dziewięć ogniw), CHUNG WSI (otoczenie).

Oprócz powyższego jest jeszcze technika "ręki spadającej gwiazdy" i sześć fundamentalnych technik ręcznych. Forma NILAD zawiera takie ruchy jak: chwytanie trzymanie, skręcanie i chwytanie za gardło. Forma DOLO zawiera zaś następujące ruchy: uderzanie płaską dłonią (klapnięcie), uderzanie kantem dłoni, pchnięcia i dźganie palcami. W okresie między 185O a 1865 rokiem podczas panowania dynastii Ching, HSING LUKG, jeden z pierwszych uczniów tej sztuki, podróżował do Chin Płd. wraz z czterema uczniami - mnichami: TA CHI, TA WEI , TA YUAN, TA CHUEH. Zaczęli oni propagować techniki "ręki spadającej gwiazdy" i północny styl kung fu pod jego obecną nazwą PAK HOK. HSING LUNG i jego czterej uczniowie byli zamknięci w klasztorze LOTIS w górach Chao Ching w prowincji Kwantung. Tam HSING LUNG przyjął czterech innych uczniów, którzy nie byli mnichami i zapoznał ich z sekretami Pak Hok kung fu. Tymi czterema uczniami byli: WONG YUN LAM, CHAH YUM, CHCU HEUHG YUEN, CHU CHI YIU. Wkrótce jeszcze jeden dołączy do tego kwartetu, był nim WONG LAM HOI. Pochodził on z dystryktu Nań Hai w prowincji Kwangtung. Byli oni pięcioma wielkimi mistrzami odpowiedzialnymi za propagowanie Pak Hok w Chinach Płd. Poprzedzający wymienionych wielkich mistrzów NG SIU CHUNG został mianowany zwierzchnikiem autentycznych wyznawców stylu Pak Hok. Figurka Buddy wykonana ze złota była ofiarowana wspólnie przez WONG YUN LAM i CHU CHI YIU NG SIU CHUHGowi, Ta figurka była symbolem stylu Pak Hok i wyłącznie najstarszemu powierzano ją z odpowiedzialnością za utrzymanie stylu. Od tego czasu NG SIU CHUNG stał się uznanym zwierzchnikiem stylu Pak Hok.Wielcy mistrzowie CHAN YUM i CHCU HEUNG YUEN zmarli młodo. Zadanie propagowania sztuki wojennej Pak Hok spadło głównie w ręce WONG YU LAMa i CHU CHI YIU. WONG miał uczniów WONG HON MINGa, jego brata WONG KONG CHUNa, jego synów WONG CHIU MINGa i CHAN TAT KWUNa, CHEUNG SHUIT MANa, AUHG YEE CHANa. CHU CHI YIU miał uczniów CHU CHEUNGa, LEE SHEUHG TONGa, CHIU DICa, NG SIU CHUHGa i NG SIU CHANa. Ostatni z wielkich mistrzów WOKG LAM HOI miał uczniów NG SIU CHUNGa, NG SIU CHANa, NG SHI KAIa, NG KENG WENa, LEE SHING KONa, TONG TA WUNa, NG KAM TIHa, CHENG TIT WU, LEUNG CHI HOIa, LO CHIU KITa i CHUNG CHAN YUIGa.

Reorganizator podstaw stylu Pak Hok, HG SCHU CHUNG przyjął na swoich uczniów: AU WING NIN, KWOHG BOON FU, SO TEI CHUEI, HA PIĆ WUH, SO TAK SAU, CHAN TOU, LUK CHI FU, LEE KAI SUN, YIP SIU CHCO, LEUNG CHI UH, HO KA CHUH, CHAN HUK FU, LAU KWUN YUH, CHAN CHEUNG i TENG CHAK HING.